پروفسوری که بزرگترین مبلغ تشیع در اروپا بود
نوشته شده توسط:سامان کاشی در مطالب قدیمی » مدیر قبلی | ۱۲ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۹ | ۰ دیدگاهبه گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از صاحب نیوز، در معرفی پروفسور فلاطوری انصافا نمیدانستیم چه تیتری باید انتخاب کرد. این مرد بزرگ مانند گوهری در تاریخ تشیع میماند که در معرفیاش به ایرانیان کوتاهی شده، مردی که خدمات بزرگی را به تشیع و اسلام کرد اما هنوز خیلیها او را نمیشناسند و از خدماتش چیزی نمیدانند. همانند مرحوم آیت الله لاری که تنها پس از وفاتش مردم با این بزرگ مرد مبلغ آشنا شدند مردی که در جهان وخصوصا اروپا مشهورتر از وطن خود بود. مردی که خدمتش به پیامبر اعظم اسلام بیش از بسیاری از موسسات و بنیادهایی است که امروز به نام پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در ایران فعالیت میکنند.
در دوسال گذشته انجمن شهید ادواردوآنیلی (مهدی) در بخش رهیافتگان نمایشگاه قرآن تهران اقدام به معرفی او در حد وتوان خود نمود. وعجیب این بود که حتی بسیاری از مسولان کشور نیز این بزرگمرد را نمیشناختند. برای همین و برای ادای دین به بزرگانی همچون فلاطوری، لاری، شیخ احمد قمی، و.. صاحبنیوز به نوبه خود همانند مجموعه شهید آنیلی که به تنهایی در این مسیر گام برداشته؛ سعی در ادای دین به این بزرگان دارد.
فلاطوری را در دوران خودش هم کسی نشناخت. تا آنجا که او در این تنهایی مسیر، بر اثر سکته جان داد.
از نوادگان حکیم بزرگ علامه ملا اسماعیل اصفهانی به شمار می رفت.
پرفسور دکتر عبدالجواد فلاطوری در سال ۱۳۰۴ شمسی (۱۹۲۶ میلادی ) در شهر اصفهان متولد شد و در کنار تحصیل علوم دینی در حوزههای علمیه قم و تهران با گذراندن درجههای عالی علمی در فلسفه، فقه و کلام به کسب اجتهاد در رشته فلسفه در دانشگاههای تهران و آلمان پرداخت .
او توانست در سال ۱۹۵۴ با ورود به دانشگاه ماینز آلمان در رشته فلسفه، درجه پروفسوری و استادی دانشگاههای این کشور را بدست آورد. پرفسور فلاطوری بعد از مدتی به عنوان یک استاد برجسته ایرانی سالها در دانشگاههای آلمان به تدریس پرداخت و در برپایی تحقیقات علمی و گفت وگوی بین ادیان و نزدیکی میان آنها تلاش کرد. بررسی مطالب کتابهای درسی مدارس آلمان و اصلاح آنها از جمله مهمترین تلاش فلاطوری در این کشور به شمار می رود که با همکاری گسترده تعدادی از دانشمندان و اساتید دانشگاه های آلمان همراه بود. از جمله ویژگیهای علمی پروفسور فلاطوری نیز میتوان به آشنایی گسترده وی به زبانهای آلمانی، فرانسه، لاتین و انگلیسی و ارایه آثار علمی و محققانه پیرامون اسلام با نگاهی نو و عقلایی دانست. در حقیقت میتوان جوهره اصلی تلاشهای وی را در معرفی اصولی اسلام به جهان غرب به ویژه مسیحیت و حذف برخی پیش داوریهای غلط نسبت به اسلام در میان آنان برشمرد.
اجتهاد
فلاطوری در سن بیست و چهارسالگی از مرحوم آیت الله حاج شیخ محمدرضا کلباسی، اجازه اجتهاد و روایت گرفت و آقامیرزا مهدی آشتیانی به او اجازه تدریس فلسفه داد.
پروفسورا
او در سال ۱۳۳۱ یا ۱۳۳۳با مشورت میرزا مهدی آشتیانی عازم اروپا شد. در بین کشورهای اروپایی، آلمان دارای بیشترین فیلسوف است. شاید به نوعی مرکز فلسفه غرب، آلمان باشد. وی در یکی از دانشگاهها، در سه رشته: فلسفه روان شناسی، علوم تربیتی و تطبیق ادیان ادامه تحصیل داد
و در سال ۱۳۴۱ش با ارائه پایان نامه فلسفه اخلاق کانت درجه دکترا گرفت و در دانشگاه کلن به تدریس فلسفه تطبیقی، حقوق، تاریخ ایران، اسلام معاصر، کلام و علوم اسلامی روی آورد. او در دانشگاه هامبورگ نیز به تدریس زبان و ادبیات فارسی سرگرم بود.
پروفسور با آموختن لاتین و یونانی به درجه استادی نایل می آید ودر دانشگاه کلن در رشته فلسفه تطبیقی ادیان، شروع به تدریس کرد.
ارادت به قرآن
فلاطوری در طول بیش از چهار دهه اقامت در آلمان، دهها سخنرانی ایراد کرد و مقالات فراوانی در نشریات آلمانی در جهت دفاع از اسلام نگاشت. وی همواره بر این حدیث پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) تاکید داشت که هرکس علم را به جز در قرآن بجوید خداوند او را به گمراهی افکند. او میگفت: من اگر در اروپا تبلیغ اسلام میکنم – که بحمدالله مقبول افتاده – حتی یک ذره از اندیشه عقلی را در تبیین اسلام نمیآورم. هنگامی که به او پیشنهاد شد به ایران بیاید و در دانشگاههای مشهد، شیراز و اصفهان فلسفه و جامعه شناسی تدریس کند، در پاسخ گفت: اگر بیایم قرآن تدریس میکنم، نهج البلاغه تدریس میکنم. آن بهترین بیان کننده اسلام است. دوری ما از قرآن اسفبار است.
استاد فلاطوری نهج البلاغه را شرح قرآن میدانست و میگفت: علی (علیه السلام) چون شمع میسوزد تا سوختنش چراغ هدایت دیگران قرار گیرد.
او باب گفت و گوی میان ادیان را گشود و در راه مباحثات میان دینی گامهای موثری برداشت. به سال ۱۳۵۶ش با همکاری گروهی از استادان مسلمان، «آکادمی علوم اسلامی» را برای گفت و گوی ادیان در شهر کلن پایه گذاری کرد.
آکادمی که او تأسیس کرده بود مرکز تردد و مطالعه و تحقیق دانشمندان آلمانی شوده بود و طرح های مختلف تحقیقی با همکاری پژوهشگران جوان آلمانی در آنجا به اجرا در می آمد.
خدمات
اصلاح کتب درسی آلمان و ۱۷ کشور اروپایی
یکی از مهمترین اقدامات مرحوم فلاطوری اصلاح و تدوین مباحث اسلامی در کتابهای درسی آلمان و دیگر کشورهای اروپایی است. پروفسور فلاطوری میگوید: «من به آلمان رفتم و با شروع به تدریس در دانشگاه متوجه شدم که بخشهای اسلامی در کتابهای درسی کشور آلمان و سایر کشورها، خرافی و خالی از واقعیت هستند و نویسندگان آن یهودی هستند.
در این کتابها پیامبر اکرم (ص) را چوپانی معرفی می کردند که گوسفندانش را فروخت با زن ثروتمندی ازدواج کرد و اموال او را به نفع خود مصادره نمود و دو مطلب را در بین اعراب ترویج داد؛ اینکه بهشت و جهنمی وجود دارد و دیگر اینکه اموال خود را در راه خدا بدهی»
مرحوم فلاطوری با دیدن این مطالب کمر به اصلاح این انحراف بست. او با دست اندرکاران تدوین کتاب های درسی آلمان ملاقاتهای فراوانی کرد و علاوه بر آلمان، کتابهای درسی ۱۷ کشور اروپایی را تغییر داد. او درس نامههایی ویژه دوره دبیرستان تا دانشگاه تنظیم کرد و بعد از چندین سال مطالب خود را جایگزین کتابهای درسی آنان نمود. فلاطوری روشهای مناسب اخلاقی و علمی فوق العادهای به کار برد تا با کشوری که با اسلام بیگانه است ارتباط برقرار کند و اسلام را به آنان معرفی نماید
تاثیر بر دانشمندان مصری
فلاطوری با کمک شاگردان مصری خود که در مناصب عالی علمی آن کشور قرار گرفته بودند با مراکز علمی و دانشگاهی و استادان و فضلای دانشگاههای الازهر و عین الشمس و قاهره موفق گردید ارتباط برقرار کند و کوشش های علمای شیعه و دانشمندان ایرانی را بر آنان عرضه دارد و این در دوران پس از انقلاب اسلامی ایران بود که هیچ گونه ارتباطی میان مصر و ایران وجود نداشت.
تاسیس بزرگترین مرکز شیعه شناسی اروپا
وقتی دید در میان کتب اسلامشناسی زبانهای اروپایی، تنها ۲ درصد به دنیای غیرسنی اختصاص دارد، و فقط تعداد انگشتشماری درباره شیعه دوازده امامی است. چهارهزارجلد کتاب شیعی را جمع آوری و «کتابخانه معارف شیعی دانشگاه کلن» را به وجودآورد.
اولریش ماتس (Ulrich matz) رییس دانشگاه کلن میگوید:
«فلاطوری سهم بزرگی در علاقهمندی و پژوهش اسلامشناسان به مذهب تشیع داشته است. سنگ اول این تلاش جدی، افتتاح کتابخانه شیعه در سمینار شرقشناسی دانشگاه کلن بود که در نوع خود، یکی از مهمترین کتابخانههای شیعی خارج از ایران محسوب میشود»
پروفسور ورنر دیم (Werner Diem) رییس گروه شرقشناسی دانشگاه کلن در این باره گفت:
«این کتابخانه تخصصی در نوع خود در دنیای غرب بزرگترین است و حقیقتاً به رحله الطالبین، یعنی قبلهگاه دانشپژوهان مبدل گشت.»
ترووروشکا (Tworuschka) همکار و دوست صمیمی او میگوید:
»فلاطوری به عنوان دانشمند برجسته علوم شیعی و منابع آن، پایهگذار کتابخانه شیعه کلن بود. پژوهش او پیرامون شیعه در جهت وحدت اسلامی بود. او در سالیان متمادی به تدریج به چهرهای ممتاز برای اتحاد میان مذاهب اسلامی مبدل شد. دانشگاه سنی مذهب الازهر در قاهره، او را که عالمی شیعی بود، به عنوان عضویت در شورای خود برگزید. «
تأسیس «دانشکده علوم اسلامی در اروپا»
آموزش صحیح اسلام به مسلمانان جهان و شناسانیدن حقیقی آن به همه غیر مسلمانان از دغدغههای اصلیاش بود. بخاطرهمین برای تأسیس «دانشکده علوم اسلامی در اروپا» اقدام کرد اما در ایران از این کار او حمایت نشد. سرانجام درحالی که برای تاسیس این دانشگاه تلاش جدیدی را آغاز کرده بود سر انجام در ۱۱ دی ماه ۱۳۷۵ چشم از جهان فرو بست و به وصیت خویش در قبرستان «تخت فولاد» اصفهان مدفون شد.
(روحش شاد)
ویژگی های اخلاقی مرحوم فلاطوری
مرحوم فلاطوری دارای ویژگی های اخلاقی برجستهای بود.
میرزا مهدی آشتیانی که از آن مرحوم به «شیخ عبدالجواد فلاطوری» تعبیر میکرد وی را مردی متواضع و نجیب و مؤدب معرفی میکند»
استاد محمد رضا حکیمی درباره ویژگی اخلاقی مرحوم فلاطوری میگوید: «ایشان چندین سال در مشهد زندگی کرد و بنده ایشان را از دو حال خارج ندیدم؛ یا در حال مطالعه بود یا درمقامعرض ادب در محضر حضرت ثامن الحجج (ع»
علامه طباطبایی، پروفسورفلاطوری را حکیم فرزانه میخواند
نظرات
ارسال نظر